Daan van den Hurk Mmus (1987) is pianist en componist, gespecialiseerd in begeleiding van stille film. Hij studeerde jazz piano, klassiek piano en compositie aan het HKU Utrechts Conservatorium waar hij cum laude af studeerde. Als filmpianist en -componist begeleidt hij films op festivals over de hele wereld, waaronder het Bristol Slapstick Festival, Il Cinema Ritrovato, Bonn Silent Film Festival, Istanbul Silent Film Days, Thailand Silent Film Festival en het Locarno Silent Film Festival. Ook is hij een van de vaste pianisten van het grootste silent film festival ter wereld, Le Giornate del Cinema Muto. Hij componeerde onder andere de score voor THE BRILLIANT BIOGRAPH (2022) ism het Eye Filmmuseum, en schreef verschillende scores voor symfonie-orkest, o.a. voor de Giornate del Cinema Muto, het Zerorchestra en het Nederlands Film Orkest. In 2017 richtte hij het Nederlands Silent Film Festival op, een jaarlijks terugkerend festival voor stille film, waar in januari 2025 zijn nieuwste orkestscore in première zal gaan. Daarnaast doceert hij muziektheorie, piano, improvisatie, compositie en filmmuziek aan het HKU Utrechts Conservatorium.

Never Weaken met live pianobegeleiding door Daan van den Hurk

De ‘thrill comedies’ van Harold Lloyd

Hoewel Harold Lloyd zijn carrière begon ervan dromend een serieus acteur te worden, werd hij werd ingehuurd door Hal Roach om comedy te doen. En hij ontdekte al snel dat dat was waar hij echt goed in was. Nadat hij zijn eerstepersonage Lonesome Luke, dat onbedoeld Chaplin te veel imiteerde, achter zich had gelaten, creëerde Harold een nieuw personage onder zijn eigen naam, nadat hij de iconische bril had opgepakt die hem zo herkenbaar maakte. Mede door de bril werd zijn nieuwe personage toegankelijker. Hij werd iemand die eigenlijk je buurman of je vriend zou kunnen zijn.

Jarenlang probeerde Lloyd zijn publiek in spanning te brengen met zijn zogenaamde thrill comedies, die zich vooral afspeelden op hoge wolkenkrabbers. Hoewel de jaren ‘20 van de vorige eeuw een tijd waren van gedurfde stunts, was er een grens aan het gevaar waaraan de acteurs en stuntmannen konden worden blootgesteld. Het was een gelukkig filmtoeval dat enkele van de meest opwindende scènes in Lloyd's films mogelijk maakte. In Los Angeles is de studio van Hal Roach gebouwd op een heuvel, waar de Hill Street Tunnel onderdoor liep. Bij het filmen van twee mensen die bovenop de heuvel stonden, filmde de cameraman per ongeluk alleen de torso's en de achtergrond, waardoor het leek alsof de mensen op een enorme hoogte stonden. Het decor voor NEVER WEAKEN is op die plek gebouwd om de illusie te wekken dat Lloyd op een enorm hoge constructie stond, terwijl hij in werkelijkheid niet zo ver van de grond was. (Zie afbeelding)

NEVER WEAKEN was zo goed gemaakt dat het onmogelijk leek om het te overtreffen. Maar Lloyd was in staat om dit te doen in zijn enige thrill langspeelfilm SAFETY LAST (1923), die in 2019 op de NSFF werd vertoond.

Daan Piano 03 800 x 534