12.30 - 16.30 uur Regionale muzikale uitspattingen
12:30 | presentatie VioolLab, o.l.v. Miriam Veeger |
13:15 | presentatie Scholen in de Kunst |
14:00 | presentatie Utrechts Conservatorium |
15:00 | Orkestvereniging Amersfoort, o.l.v. Hendrik Jan Brethouwer |
W.A. Mozart | Ouverture Der Schauspieldirektor, KV 486 |
J. Sibelius | Valse triste, Op. 44 |
G. Bizet | uit Carmen Suite Nr. 1: |
- Seguedille | |
- Les Toreadors | |
G. Mahler | uit Symfonie Nr. 1: deel 3 |
J. Brahms | Hongaarse Dans Nr. 1 |
15:45 | Flehite Sinfonietta, o.l.v. Ali Groen |
C. Debussy | Petite Suite (arr. Busser) |
J. Manookian | Ballet Thema´s |
M. Ravel | Pavane pour une Infante Defunte |
M. de Falla | Rituele Vuurdans uit El Amor Brujo |
20.30 uur Roeland Duijne & Henry Kelder
Roeland Duijne, cello
Henry Kelder, piano
Ludwig van Beethoven (1770-1827) | Cello Sonate Nr. 2 in g, Op. 5 Nr. 2 (1796) |
1. Adagio sostenuto ed espressivo – Allegro molto | |
2. Rondo: Allegro | |
Max Bruch (1838-1920) | Kol Nidrei, Op. 47 |
David Popper (1843-1913) | Hongaarse Dans in D, Op. 68 |
Henry Kelder is werkzaam als pianist, componist, dirigent, kamermusicus, improvisator, repetitor, cultureel ondernemer en docent. Hij is hoofd piano aan het Utrechts Conservatorium.
Henry Kelder wordt beschouwd als één van de meest veelzijdige musici van Nederland. Hij is een veel gevraagd begeleider, solist, docent en componist. Als dirigent en repetitior werkte hij met regisseurs als Pierre Audi en Willy Decker, componisten als Steve Reich, Pascal Dusapin en Louis Andriessen en met musici als Barbara Hannigan en Simone Lamsma.
Henry Kelder is aktief binnen vele samenstellingen. Als repetitor en dirigent is hij sinds 2006 verbonden aan Silbersee. Hier bereidde hij talloze wereldpremieres voor van hedendaagse opera´s. Hij is pianist van Ludwig, een collectief van topmusici. Met Andre Heuvelman tourt hij door Nederland en met saxofonist Johan van der Linden vormt hij Duo Lind´n Kelder. Dit duo richt zich op het spelen van hedendaagse muziek met een duidelijke toegankelijkheid en crossover en speelt over de hele wereld. Veel componisten hebben voor hun geschreven. Daarnaast is hij een veelgevraagd begeleider en kamermusicus.
21.30 uur ´Le Paradis´
Irene Maessen, sopraan
Eleonore Pameijer, fluit
Bob van der Ent, viool
Henry Kelder, piano
Jacques Ibert (1890-1962) | Deux Interludes (1946) voor fluit, viool en piano |
1. Andante espressivo | |
2. Allegro vivo | |
Hendrik Andriessen (1892-1981) | Pastorale (1942) voor fluit, viool en piano |
Hendrik Andriessen | Trois Pastorales (1935) voor zang en piano |
1. Tête de faune | |
2. Le dormeur du val | |
3. Sensation | |
Albert de Klerk (1917-1998) | Vier Bretonse Liederen (1941) bewerking voor zang en piano |
1. Disons le Chapelet | |
2. L´Angélus | |
3. Le Paradis | |
4. Les Commandements de Dieu | |
Albert de Klerk | Elegie (1940) voor viool en piano |
Francis Poulenc (1899-1963) | Cantilène (deel 2 uit de Fluit Sonate, 1956) |
Sylvia Maessen | Serenade (2017) voor sopraan, fluit, viool en piano |
(*1959) |
22.30 uur Maarten Ornstein & Mike Fentross
Maarten Ornstein, basklarinet
Mike Fentross, theorbe, vihuela
Hoe klinkt muziek van een oude-muziek luitist en een jazz-basklarinettist? Fris en verrassend, kortgezegd. De combinatie van de twee instrumenten is apart, de muziek klinkt niet bijeengeraapt, maar als een natuurlijke combinatie. Ook al zijn de stukken niet geschreven voor deze combinatie, ze klinken alsof ze ervoor zijn bedacht.
‘Oblivion Soave’ heet de nieuwe cd van luitist Mike Fentross en basklarinettist Maarten Ornstein, die op 24 april 2016 verscheen op het Nederlandse Zefir label. De cd bevat 14 stukken van o.a. Henry Purcell, Claudio Monteverdi, Arvo Pärt, Sayyid Darwish en Constantijn Huygens.
Fentross en Ornstein studeerden beide aan het Koninklijk Conservatorium, maar vonden elkaar muzikaal pas later in het Amsterdamse musici collectief Splendor. Hun verschillende muzikale achtergrond - de één oude muziek, de ander jazz - zorgt voor een divers repertoire en een frisse, uitdagende kijk op de muziek.
"Rich, warm, sonorous, woody, and oak barrels containing the finest Barolo wine. These are the associations."
"Albert Einstein once wrote: “The most beautiful experience we can have is the mysterious. It is the fundamental emotion that stands at the cradle of true art and true science.” As in so many other things, he was completely right."
"May quiet peace and sweet thoughts be with thee in sleep, child. Rest, oh thieving eyes! Open - what would you do, when even closed, you steal my love! Poppea, sleep on in peace, sleep - sleep!"
Maarten Ornstein & Mike Fentross
Stichting Havikconcert stelt zich ten doel om Amersfoorters en niet-Amersfoorters ieder jaar te laten genieten van een muziekfestival in de Mariënhof. Jaarlijks wordt een afwisselend programma geboden van klassieke en licht-klassieke muziek.
Klik hier voor het beleidsplan en financiële informatie.