15.00 Dudok Quartet Amsterdam (WInnaars prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award 2018)
Judith van Driel, viool
Marleen Wester, viool
Marie-Louise de Jong, viola
David Faber, cello
Presentatie nieuwe CD Solitude
Mendelssohn | Strijkkwartet in f, Op.80 |
Dudok Quartet Amsterdam 'Sharing the heart of music’ Met openhartig en bezield spel delen we de kern van de muziek met luisteraars over de hele wereld. We laten zien én horen dat de muziek die wij spelen niet oud of nieuw is, maar altijd weer muziek van nu. Muziek die gehoord moet worden. Muziek die ontroert, ontregelt en een onuitwisbare indruk maakt. Met onze muziek gaan we in dialoog met het publiek, in concertzalen, op scholen, op festivals, en ook online. In 2018 ontving het Dudok Quartet Amsterdam als eerste Nederlandse ensemble ooit de prestigieuze Borletti-Buitoni Trust Award.
Het Dudok Quartet Amsterdam studeerde bij het Alban Berg Quartett in Keulen en vervolgens twee jaar aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie bij Marc Danel, waar ze in 2013 afstudeerden met de hoogste onderscheidingen. Tussen 2011 en 2013 gooide het kwartet hoge ogen op internationale concoursen voor strijkkwartetten, zoals Quatuors à Bordeaux en Joseph Joachim Weimar. In 2014 ontving het kwartet de Kersjes Prijs, de grootste Nederlandse prijs voor een kamermuziekgroep met exceptioneel talent. Sinds 2017 bespeelt het kwartet instrumenten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF): violen van Francesco Goffriller en Vicenzo Panormo, een altviool van Max Möller en een cello van Sébastien Philippe Bernardel. Hun eerste album Metamorphoses werd in 2015 internationaal lovend ontvangen, onder andere met een Editor’s Choice in The Gramophone. Hun tweede album Labyrinth kreeg een soortgelijke ontvangst in 2017 met een vijf sterren-recensie in BBC Music Magazine.
Recente hoogtepunten omvatten onder andere het debuut van het kwartet in de Verenigde Staten, in het Konzerthaus in Wenen en in het Beethovenhaus in Bonn en de wereldpremière van Kaija Saariaho’s opera Only the Sound Remains met Philippe Jaroussky en de Nationale Opera. In oktober 2017 bracht het kwartet in samenwerking met productiehuis Oorkaan en regisseur Rosabel Huguet een bewerking van Beethovens strijkkwartet opus 132 in premiere, speciaal vormgegeven voor kinderen van zes jaar en ouder.
Het Dudok Quartet Amsterdam is regelmatig te gast in zowel het Concertgebouw als in het Muziekgebouw in Amsterdam treedt op in zalen door heel Europa.
16.00 Karin Strobos & Henry Kelder
Karin Strobos, zang
Henry Kelder, piano
Brahms | Zigeunerlieder, Op.103 |
De Falla | Canciones Populares Espanolas |
Weill | I´m A Stranger Here Myself |
Gershwin | My Man´s Gone Now |
Rossini | Una voce poco fa |
Karin Strobos kreeg de kans in te vallen in de rol van Octavian in Der Rosenkavalier van R. Strauss bij De Nationale Opera onder de baton van Sir Simon Rattle. Haar succesvolle optreden oogstte lovende kritieken. Zowel het NRC als De Volkskrant spraken van een droomdebuut. De carrière van Karin is vanaf dat moment in een stroomversnelling terechtgekomen. Sinds 2014 heeft Karin Strobos een vast contract bij het Aalto-Musiktheater in Essen, Duitsland. Daar vertolkte ze rollen als Cherubino, Charlotte, Suzuki, Zerlina, Idamante, Dorabella, Rosina en Siébel en Amando. In het seizoen 2017-18 zingt Karin in Essen onder andere Hänsel en Adalgisa.
Van 2009 tot 2011 behoorde Karin tot het vaste ensemble van Opera Zuid, waar ze rollen zong als Octavian, Cherubino, Hänsel, Varvara, Suzuki, Siébel en Boulotte. In mei 2015 kwam ze terug om de titelrol te zingen in Rossini’s La Cenerentola te zingen. Na haar rol in Der Rosenkavalier keerde Karin terug naar De Nationale Opera in Amsterdam voor de rollen Flora (La Traviata) en Phénice (Armide).
Bij de Nederlandse Reisopera zong ze Cherubino, Flora, Rosina en Der Komponist (Ariadne auf Naxos).
Karin trad veelvuldig op als soliste bij orkesten, zoals het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest en de philharmonie zuidnederland. In november 2017 is ze wederom soliste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest voor de concerten ‘Musical meets Opera’ (zie interview De Volkskrant).
Willem Jeths schreef speciaal voor Karin twee delen in zijn Eerste Symfonie. Hiermee maakte Karin haar debuut in de Zaterdagmatinee in het Concertgebouw van Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. Onder leiding van De Waart maakte Karin in 2015 haar debuut bij deFilharmonie van Antwerpen, in Mahler’s Vierde Symfonie.
Kamermuziek maakt Karin veel en graag met haar vaste pianiste Else Sterk, haar vaste trio met Daria van den Bercken en Felicia van den End, met Sax en Stix en met Cello8ctet Amsterdam. In het seizoen 2017-18 tourt ze door Nederland met ‘Die Schöne Magalone’ van Brahms. Hierin werkt ze samen met pianist Thomas Beijer en acteur Sieger Sloot.
Karin ontving prijzen als de Grachtenfestivalprijs 2011, het Gouden Viooltje en de Debuut Publieksprijs met Felicia en Daria. Karin studeerde bij Henny Diemer aan het Utrechts Conservatorium, waar ze in 2009 haar Master met onderscheiding ontving. Ook maakte ze deel uit van het ensemble van Opera Studio Nederland. Daarnaast kreeg zij zanglessen van Brigitte Fassbaender, Iris Dell’Acqua, Gemma Visser en Margreet Honig.
Henry Kelder is werkzaam als pianist, componist, dirigent, kamermusicus, improvisator, repetitor, cultureel ondernemer en docent. Als dirigent en repetitor werkte hij met regisseurs als Pierre Audi, Willy Decker en Josse De Pauw, componisten als Steve Reich, Pascal Dusapin en Louis Andriessen en met musici als Barbara Hannigan en Simone Lamsma.
Henry Kelder is aktief binnen vele samenstellingen. Als repetitor en dirigent is hij sinds 2006 verbonden aan Silbersee. Hier bereidde hij talloze wereldpremieres voor van hedendaagse opera´s. Als componist studeerde hij bij Tristan Keuris en daarna aan het conservatorium van Den Haag. Hij schreef hij drie saxofoonconcerten, een symfonische cantate, pianotrio Chess, muziektheaters, koormuziek, kamermuziek en werken voor piano solo.
Hij is pianist van Ludwig, een collectief van topmusici. Met trompettist Andre Heuvelman tourt hij door Nederland en met saxofonist Johan van der Linden vormt hij Duo Lind´n Kelder. Dit duo richt zich op het spelen van hedendaagse muziek met een duidelijke toegankelijkheid en crossover en speelt over de hele wereld. Veel componisten hebben voor hun geschreven, komend zomer duiken ze de studio in om dit repertoire op te nemen.
Henry Kelder is directeur van MatchingArts, een innovatief bedrijf ter exploitatie van podiumkunsten in de breedste zin van het woord. Begin 2015 richtte hij MatchingArts Collective op, een wereldwijd platform met uitgeverij voor professionele musici, componisten en andere artiesten en kunstenaars. Henry Kelder is tevens programmeur en artistiek leider van Festival het Havikconcert en van het Keuris Componisten Concours. Hij is hoofdvakdocent piano aan het Utrechts Conservatorium. Meerdere keren per jaar tourt hij door de Verenigde Staten, Europa en China om masterclasses en concerten te geven.
Stichting Havikconcert stelt zich ten doel om Amersfoorters en niet-Amersfoorters ieder jaar te laten genieten van een muziekfestival in de Mariënhof. Jaarlijks wordt een afwisselend programma geboden van klassieke en licht-klassieke muziek.
Klik hier voor het beleidsplan en financiële informatie.